Gemeenteraadsverkiezingen 2022: wie spekt de kassa van Facebook?

Politieke partijen hebben in aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen al bijna een half miljoen euro uitgegeven aan Facebookadvertenties. Het CDA is koploper en de partijen hanteren verschillende strategieën, blijkt uit een inventarisatie door Argos. 

De partijen hebben, een paar dagen voor de verkiezingen, in totaal 554 duizend euro gespendeerd om zichzelf onder de aandacht te brengen van potentiële kiezers op Facebook. Dat is 42 procent van het totale aantal uitgaven aan Facebookadvertenties in Nederland. Het CDA gaf de afgelopen maand zo’n 106 duizend euro uit, gevolgd door de PvdA (74 duizend), VVD (64 duizend) en GroenLinks (43 duizend). Ook lokale partijen als Hart voor Den Haag (5.700) en Leefbaar Rotterdam (bijna 3.600) spenderen flink.

Lees verder: Gemeenteraadsverkiezingen 2022: wie spekt de kassa van Facebook? - Argos - Human - VPRO (12 maart 2022)

Verkiezingsnieuws

logo button
Stichting Maatschappij en Cannabis
Redactie: Gerrit Jan ten Bloemendal, Jeroen Bos en Lisa Lankes
Redactionele bijdragen: Hester Kooistra
Fotografie: Gerrit Jan ten Bloemendal
contact mailadres

elke stem telt 600