PODR 5 september 2023

PODR 5 september 2023

Peace On Drugs Radio

Elke dinsdagavond tussen 19:00 en 21:00 is dit unieke programma - live en lineair - te beluisteren via internet.

De website van Willem de Ridder – www.ridderradio.com – is de thuisbasis van Peace on Drugs Radio. Bij Ridder Radio is er geen centrale studio, maar maken mensen de uitzending vanaf hun computer thuis of op locatie. Niet alleen kun je ze horen en sommigen ook zien, je kunt ook met ze in contact komen via de Ridder Radio Text- en Voice- Chat. Is er geen live programma, dan hoor je hoorspelen, sprookjes, interviews en andere juweeltjes uit het Willem de Ridder Radio Archief!
 
Hieronder vind je een 2-tallinkjes om de stream te starten en te luisteren naar de uitzendingen. Op de website van Ridder Radio vind je nog meer afspeelmogelijkheden,
 

MP3-speler        Mac-speler

Toelichting bij bronnen:: Hieronder vind je een aantal bronnen die de basis vormen voor de onderwerpen die in de uitzending van vanavond (eventueel) aan bod zullen komen. Een wezenlijk deel van de teksten is hier te lezen, de complete tekst vind je in de orginele bron. Via de groengekleurde linkjes kom je bij de orginele bron. Zie je (...) dan gaat de tekst daar verder of er gaat tekst aan vooraf.   

 

250.000 wegwerpcilinders

Illegaal of niet: afvalverwerkers willen lachgascilinders verzamelen in milieustraat (nos.nl) (1 september 2023)

De gemeentelijke inzamelbedrijven willen lachgascilinders apart gaan inzamelen in de milieustraat. De lachgascilinders leveren grote problemen op bij het afval omdat ze kunnen ontploffen bij de afvalverwerking.

Het AD schrijft daarover. "De nood is echt heel hoog", zegt Wendy de Wild, directeur van de branchevereniging van gemeentelijke afvalinzamelaars NVRD in het NOS Radio 1 Journaal. "Dat is al maanden zo."

Sinds januari van dit jaar valt lachgas onder de Opiumwet. Hierdoor is het voor milieustraten niet toegestaan om de illegale cilinders in te nemen. Maar door die illegaliteit worden de gascilinders in de openbare ruimte achtergelaten of bij het restafval.

Volgens De Wild heeft overleg hierover met de landelijke politiek niets opgeleverd. "Eind augustus was onze deadline, dat was gisteren. Nu gaan we het zelf oplossen."

De Wild zegt daarbij niet "de illusie" te hebben dat mensen nu weer massaal naar de milieustraat te gaan om hun cilinders te brengen. "We gaan het niet kunnen oplossen. We willen wel een signaal afgeven." 

Vóór de wet zagen de afvalverwerkers de cilinders nauwelijks, zegt De Wild. "Ze werden na gebruik weer teruggebracht naar de leveranciers. Je kreeg dan dertig euro statiegeld terug, dus niemand gooide het weg."

Nu zijn het wegwerpverpakkingen geworden, zegt de brancheverenigingvoorzitter. "Het is gigantisch uit de hand gelopen. De aantallen zijn duizelingwekkend." Het zou gaan om jaarlijks ongeveer 250.000 wegwerpcilinders.

Een definitieve oplossing voor het probleem heeft De Wild niet, zegt ze. "Wat ons betreft had deze wet nooit ingevoerd moeten worden. Er is niet nagedacht over welke ellende deze wetgeving ging veroorzaken. Dat staan we nu al acht maanden op te lossen en we houden het niet meer vol." (...)

 

Narcobankiers

Vergeet kappers en kroegen, dit is hoe miljarden aan cokewinsten worden witgewassen | Deze verhalen mag je niet missen | AD.nl (3 september 2023)

Vergeet kappers en kroegen. Bij het witwassen van de honderden miljoenen aan Nederlandse cokewinsten draait alles om het verplaatsen van geld naar de andere kant van de wereld. Een verhaal over geldkoeriers in auto’s met verborgen ruimtes, een 5 euro-briefje als wachtwoord en de man-van-500-miljoen. Welkom in de wondere wereld van de narcobankiers.

Zijn Mitsubishi Grandis is het prototype van een onopvallende auto. Een gezinswagen waar met een beetje proppen zeven man in passen. Grijs ook nog eens. Degelijk. Maar wat Nick met zijn auto vervoert, is allesbehalve saai. In een geheim compartiment onder de achterste rij stoelen lag al meerdere keren voor miljoenen aan cocaïne. Dit keer ligt er een sporttas gevuld met bundeltjes briefgeld: 700.000 euro.

Met zijn beveiligde telefoon stuurt Nick een berichtje naar de man aan wie hij het geld moet overdragen. Hij verwacht om 20.10 uur op de afgesproken plek te zijn. En iets later: ,,Ben er, grijze Mitsubishi Grandis.” Vervolgens stuurt hij een foto van een briefje van 5 euro. Daarop is het unieke serienummer te zien dat achterop het biljet staat. Een combinatie van één letter en elf cijfers. ,,Deze token gebruiken we”, typt hij. Een soort garantiebewijs dat hij het geld heeft afgegeven. Dat is cruciaal.

De twee hebben vermoedelijk afgesproken in een willekeurige straat in Amsterdam ter hoogte van een willekeurig huisnummer. Daarna gaat het snel. Met een hendel tussen de linker en de middelste stoel klapt Nick de zittingen omhoog en overhandigt het geld. Binnen een paar minuten zijn beide auto’s verdwenen. In april 2020 maakt Nick nog eens zes identieke ritjes en brengt in totaal liefst 3.001.000 euro, blijkt uit een vonnis van de rechtbank. Waarvan dat geld afkomstig is, leidt weinig twijfel: cokehandel. Nick werkt namelijk voor Isaac B., een beruchte drugshandelaar uit Rotterdam en rechterhand van ‘Bolle Jos’ Leijdekkers. (...)

 

De rookvrije generatie verdampt

De rookvrije generatie verdampt recht voor onze neus (volkskrant.nl) (2 september 2023)

Nederland was goed op weg met het uitbannen van roken, maar de e-sigaret steekt een spaak in het wiel.

Lange tijd leek Nederland op weg naar een schoolplein zonder rookpluimen. Maar de scholieren van nu worden geconfronteerd met een nieuwe verleiding: vapen. ‘Jammer dat de smaakjes worden verboden, maar daar vinden ze wel wat op.’

Terwijl Vincent (16) met zijn vrienden bespreekt wat er mis is met vapen – veel, zo blijkt – haalt hij een knalgroene vape tevoorschijn. Dit exemplaar, zegt de 16-jarige, heeft hij ‘genakt’ van zijn broer. ‘Ik gebruik ’m niet, hoor. Ik heb hem alleen bij me.’

Van vapen wordt hij misselijk. ‘Als je hem gebruikt, krijg je meteen een nicotinekick, de rest van de dag voel je je niet goed.’ Zijn vriend Sjoerd (19) vult aan: ‘Je krijgt keelpijn van hier tot Tokio als je vapet.’ Bovendien, zegt hij, is vapen veel te duur. ‘En je wordt er snel kortademig van.’

Nee, de vijf vrienden die zich deze woensdagmiddag hebben verzameld in een skatepark in de Alkmaarse wijk Daalmeer, zouden zichzelf niet omschrijven als doorgewinterde vapers. Natuurlijk: op één na hebben de jongens het allemaal weleens geprobeerd, of zelfs een tijdje, of ze doen het nog steeds, soms. Liever wijzen ze naar hun leeftijdsgenoten. Díé vapen erop los.

‘Iedereen tussen de 12 en 16 vapet’, zegt de 14-jarige Jari. ‘Zelfs kinderen van 11 doen het.’ (...)

 

Hasjheffing

CDA wil hasjheffing en streep door rekeningrijden op platteland | Binnenland | Telegraaf.nl (4 september 2023)

Het CDA keert in het nieuwe verkiezingsprogramma terug bij het gezin als hoeksteen van de samenleving. De partij schroeft de belastingen voor mensen met kinderen flink omlaag en pleit voor speciale verlofdagen voor grootouders om op te passen. Daarnaast vallen plannen als een ’hasjheffing’ en het nu alweer (deels) afscheid nemen van rekeningrijden op. (...)

(...) Hasjheffing

Op drugsbeleid zet het CDA conservatief in. De partij wil dat softdrugs illegaal blijven en pleit daarnaast voor een ’hasjheffing’. Daarnaast willen de christendemocraten af van het gedogen van harddrugs: „Gepakt worden met harddrugs levert in ieder geval een boete op. Geen pil wordt gedoogd, ook niet in de grotere steden.” De leeftijdsgrens voor prostitutie wordt in het programma verhoogd naar 21 jaar en er komt een ’pooierverbod’. (...)

 

Jeugdcriminaliteit

Criminelen niet steeds jonger, plegen ook geen zwaardere delicten (nos.nl) (4 september 2023)

Anders dan vaak wordt aangenomen, plegen jongeren niet steeds zwaardere misdrijven op steeds jongere leeftijd. Dat blijkt uit onderzoek van het CBS en het WODC, het Wetenschappelijk Onderzoek- en Documentatiecentrum.

De onderzoekers keken naar minderjarigen (tot 18 jaar) en jongvolwassenen (tot 23 jaar) die in aanraking kwamen met justitie. Van 2010 tot en met 2021 is dit aantal jonge verdachten gehalveerd.

De laatste jaren is de daling gestopt en bleef het aantal jonge verdachten stabiel. Van een groei van de jeugdcriminaliteit is op de langere termijn dan ook geen sprake. Wel nam het aantal jonge verdachten vorig jaar weer iets toe tot een kleine 40.000 in totaal. (...)

 

Blowverbod: Lege huls

Blowverbod is lege huls: sinds mei nog geen enkele boete uitgedeeld in Wallengebied (parool.nl) (5 september 2023)

Sinds de invoering van het blowverbod in het Wallengebied in mei is nog geen enkele boete uitgedeeld. Burgemeester Halsema waarschuwde al meermaals voor ‘overspannen verwachtingen’.

Voor Amsterdamse begrippen werd op 25 mei dit jaar een historische maatregel ingevoerd: in de oude binnenstad mag niet meer geblowd worden. Het verbod moet de leefbaarheid in het Wallengebied verbeteren en het daar minder aantrekkelijk maken voor toeristen. Wie toch een joint opsteekt kan een boete krijgen van 100 euro.

Ruim drie maanden later is er echter nog geen enkele prent uitgedeeld, blijkt uit navraag bij de gemeente. Ook waarschuwingen zijn nauwelijks gegeven: dat gebeurde slechts 40 keer. Opvallend, want het Wallengebied loopt deze zomer als vanouds over van toeristen en er wordt nog volop geblowd.

‘Niks is veranderd’

Een woordvoerder van burgemeester Femke Halsema stelt dat mensen die een joint opsteken eerst worden aangesproken door handhavers, maar dat die gesprekken niet worden geregistreerd. Een waarschuwing of boete volgt pas daarna. “Het beeld is tot nu toe steeds dat mensen goed luisteren als ze worden aangesproken en hun joint uitmaken,” zegt de woordvoerder.

Bewoners en ondernemers in het gebied geloven daar weinig van. Ze zeggen dat ze afgelopen zomer weinig handhavers hebben gezien en er als vanouds een wietlucht hing in de stegen. Een ondernemer: “En als we handhavers zagen, deden ze weinig. We merken er weinig van.” Een bewoner: “Ze spreken eerder ons aan als we op ons trottoir een biertje drinken, wat mag, dan dat ze toeristen wijzen op het blowverbod. Er is niks veranderd.”

Politieke weerstand

Het blowverbod is een initiatief van Sofyan Mbarki. Hij stelde het in 2021 voor, toen hij fractievoorzitter van de PvdA was. Halsema zag er weinig in en waarschuwde er meermaals voor dat men geen ‘overspannen verwachtingen’ van de maatregel moet hebben, mede door het gebrek aan handhavers. Een jaar later wist Mbarki, inmiddels wethouder Aanpak Binnenstad, het stadsbestuur alsnog te overtuigen.

De maatregel werd groots aangekondigd en haalde de internationale pers. Alleen Bij1, Forum voor Democratie en wethouder Rutger Groot Wassink (GroenLinks) stemden tegen. Zij zeggen dat het niet past bij het karakter van de stad en geloven niet dat het een oplossing is om toeristen te weren. Femke Halsema ziet het liefst dat toeristen helemaal verbannen worden uit coffeeshops, maar dat wordt weer door de gemeenteraad tegengehouden.

Voorstanders van het verbod hebben altijd gezegd dat het een onderdeel is van een groter pakket maatregelen en geen nieuw wondermiddel tegen de toenemende stroom toeristen en overlast. Wel was de hoop dat het imago van de stad hierdoor zou veranderen. Zonder handhaving is het nu niet meer dan een symbolische maatregel.

Alcoholverbod

In het Wallengebied geldt al enkele jaren een alcoholverbod. Aan overtreders werden de afgelopen drie maanden 72 boetes en 198 waarschuwingen uitgedeeld. In heel 2022 waren het 359 boetes en 469 waarschuwingen, in 2021 deelden handhavers 988 boetes en 934 waarschuwingen uit.

Buurtbewoners en ondernemers zeggen al jaren dat er te weinig wordt gehandhaafd. Halsema erkende in eerdere debatten dat dit ingewikkeld ligt, omdat er een tekort aan handhavers is. Het lukt de politiek al jaren niet om dit probleem op te lossen.

 

Ruimte geven. Grenzen stellen.

concept-verkiezingsprogramma VVD

3.4.2 Gezag herstellen

Het is noodzakelijk dat de overheid grip krijgt op de criminele netwerken, ze uitschakelt en het gezag herstelt. Anders gaat het van kwaad tot erger. Daarom moeten we de antimaffia-aanpak van de afgelopen jaren onverminderd voortzetten. We moeten verder investeren in de politie en de capaciteit van de diensten en de strafrechtketen versterken. Onze straffen moeten zwaarder. Zo maken we Nederland voor de drugskartels minder aantrekkelijk vergeleken met andere landen. En we gaan nog meer doen, binnen en buiten het strafrecht, om de kansen van jongeren op het rechte pad te vergroten. Preventie en repressie moeten altijd hand in hand gaan. Wij Nederlanders maken hier gezamenlijk in vrijheid en op democratische wijze de dienst uit. En niemand anders. (pag. 6)

Hoe houden we ons land fijn en veilig voor iedereen?

Nederland, het land waar we een democratische rechtsstaat en vrijheid kennen. Waar we vrijheid van meningsuiting en religie kennen. In die vrije samenleving heeft de georganiseerde misdaad zich genesteld. We zien criminele afrekeningen, explosies op winkels en huizen en rechtstreekse aanvallen op onze rechtsstaat met de moorden op de broer van een kroongetuige, advocaat Derk Wiersum en journalist Peter R. de Vries. Criminelen willen vaak maar één ding en dat is geld verdienen. Zij deinzen er niet voor terug om journalisten te bedreigen, advocaten te intimideren, onze jonge kinderen te ronselen en boerengezinnen onder druk te zetten om hun schuren af te staan voor het gebruik van drugslaboratoria. (Pag. 21)

De VVD wil een veilig Nederland voor iedereen.

Uitbreiden van de aanpak tegen de georganiseerde misdaad

Onze democratische rechtsstaat staat onder druk en daarmee onze manier van leven. De georganiseerde misdaad heeft zich in onze samenleving genesteld en tornt aan waar ons land voor staat. De aanpak hiervan is een strijd die wij moeten en kunnen winnen. De tijd van naïviteit ligt achter ons. Dit heeft onze hoogste prioriteit, maar vergt een lange adem. Dit gaan wij doen met preventie, verstoring van criminele verdienmodellen, straffen en beschermen. 

▶Voorlichting over drugs(criminaliteit). Een effectieve preventieaanpak betekent ook dat de overheid drugsgebruikers wijst op hun eigen verantwoordelijkheid. Veel drugsgebruikers zijn zich er niet bewust van dat hun vraag een aanbod in stand houdt in een business die gerund wordt door meedogenloze criminelen. Hier is een actieve voorlichtingscampagne voor nodig, waarbij samengewerkt zal moeten worden met maatschappelijke partners en werkgevers.

▶ Aanpak logistieke knooppunten. We gaan door met de investeringen in grote en kleine zeehavens en vliegvelden en betrekken het bedrijfsleven hier intensief bij. Als het nodig is, zullen we vaker gebruik maken van de inzet van camera’s en meer gegevensuitwisseling. Om mensen werkzaam in kwetsbare sectoren weerbaarder te maken worden meer drugscursussen op werk gegeven en is er een zero tolerancebeleid op werkplekken die gevoelig zijn voor corruptie.

▶ Internationaal offensief. We gaan intensiever samenwerken binnen Europa, met landen in Zuid-Amerika waar drugs vandaan komt en met landen als de Emiraten, Turkije en Marokko waar geld wordt witgewassen. We bevorderen de inzet van politieliaisons op ambassades.

▶ Verzwaren van de straffen voor grote criminelen. Er komen in beperkte gevallen minimumstraffen voor zware misdrijven. Ook de maximumstraffen voor zware drugsgerelateerde delicten worden fors verhoogd. Daarnaast wordt de verjaringstermijn bij de tenuitvoerlegging van straffen afgeschaft. Er komt ook een verhoging van maximale straffen in het adolescentenrecht. Ook bij andere straffen kijken we of deze nog afschrikwekkend genoeg zijn. (pag. 22)

▶ Meer ANPR-camera’s in grensregio’s. Veel drugs gaan de grens over via kleine landweggetjes in de grensregio. De politie heeft met schaarste te kampen en de inzet van camera’s die kentekens in de gaten kunnen houden zou deze krapte op kunnen vangen en daarnaast breder inzicht geven in wie onze grenzen overgaan. Gegevens van ANPR-camera’s mogen vaker worden gebruikt door de politie in de aanpak tegen de georganiseerde misdaad. Dit is ook van meerwaarde om mensenhandel en irreguliere migratie tegen te gaan. (pag. 23)

 

Recht doen. 

concept-verkiezingsprogramma CDA

Top 10 CDA-prioriteiten

8. We maken een einde aan de naïeve benadering van drugs, drugshandel en ondermijnende criminaliteit. Regels en wetten worden gehandhaafd. Er komt een einde aan het gedoogbeleid van harddrugsbezit en voor coffeeshops komt er een hasjheffing. We investeren in kansen in de kwetsbaarste wijken om jongeren uit de handen van criminelen te houden. (pag. 9)

Onze CDA-plannen voor een duurzame leefomgeving

5.10. We verbeteren de waterkwaliteit door afspraken te maken met de industrie. Vervuiling door drugsdumping en medicijnresten pakken we strenger aan. Om de waterbeschikbaarheid op peil te houden moeten het grondwater- en drinkwatergebruik omlaag. Lokale samenwerking is daarbij essentieel, zoals het bedrijf dat zijn restwater beschikbaar stelt voor gebruik door de buurman. (pag. 33)

9. Veilige omgeving

Zware en ondermijnende criminaliteit zet onze rechtsstaat, het bestuur en de samenleving onder druk. De ongemakkelijke waarheid is dat de georganiseerde misdaad in hoog tempo verhardt en criminelen steeds jonger worden. Ons land is uitgegroeid tot een spil in de internationale drugshandel, waarin vergismoorden, afpersing en liquidaties op klaarlichte dag plaatsvinden. Criminelen hebben zich vanuit de grote steden verspreid over heel Nederland en zetten op het platteland hun criminele praktijken voort. De vermenging van boven- en onderwereld is zorgelijk. We mogen absoluut niet buigen voor de ondermijning van onze samenleving. (pag. 53)

Onze CDA-plannen voor een veilige omgeving

Aanpak georganiseerde misdaad en drugs

9.1. Regels en wetten worden gehandhaafd. Wanneer we dat niet doen, treedt normvervaging op en doen we afbreuk aan de gemeenschap die we samen willen zijn. Er komt een einde aan het gedoogbeleid van harddrugsbezit. We moeten af van de normalisering van drugs(gebruik) en willen de ‘gebruikershoeveelheden’ afschaffen. Gepakt worden met harddrugs levert in ieder geval een boete op. Geen pil wordt gedoogd, ook niet in de grotere steden. Door middel van drugspreventieplannen willen we de samenleving bewust maken van de zware criminaliteit die zich schuilhoudt achter elke gram harddrugs. 

9.2. We handhaven het illegale karakter van softdrugs en willen de locaties waar coffeeshops gevestigd zijn, herzien. Omdat een joint voor een habbekrats te koop is, terwijl een pakje sigaretten zwaar belast wordt, voeren we naar Duits voorbeeld een hasj-heffing in. Van de opbrengst zetten we 100 miljoen euro in om drugsgebruik te ontmoedigen. (pag. 54)

Capaciteit van politie en justitie

9.11. We willen een eerlijkere verdeling van de capaciteit van politie, Openbaar Ministerie en de rechtspraak over heel Nederland. Met meer aandacht voor (grens)regio’s die een spil zijn in het internationale drugscircuit, zoals het lange grensgebied van Limburg. De capaciteit moet optimaal gericht zijn op het bestrijden van misdaden die de maatschappij ontwrichten. (pag. 55)

 

Nu de mensen

concept-verkiezingsprogramma SP

8 EEN VEILIG LAND

De teelt en de verkoop van softdrugs voor Nederlandse gebruikers gaan we reguleren en legaliseren. Dit is de meest effectieve manier om drugscriminaliteit tegen te gaan. Zo kunnen we ook de veiligheid van softdrugs beter controleren en belasting innen bij een miljardenindustrie. Alle drugsgebruik ontmoedigen we, maar gebruikers van softdrugs criminaliseren we niet. We willen structureel onderzoek naar de schade van drugs, om de lijst met verboden harddrugs actueel te houden. (pag. 25)

 

Toekomst, nu.

concept-verkiezingsprogramma Volt

1.3.1 Aanpak grensoverstijgende criminaliteit 

Georganiseerde criminaliteit houdt zich niet aan landsgrenzen. Criminaliteit is internationaal en trekt zich van landsgrenzen niets meer aan. Denk aan de ondermijning van onze samenleving door malafide vastgoedtransacties, het witwassen van miljarden euro’s en de criminaliteit die ontstaat bij de drugsproductie en handel. Georganiseerde criminaliteit bedreigt op die manier onze rechtsstaat. 

  • We breiden het mandaat van Europol (de  Europese FBI) uit. Opsporingsdiensten kunnen daardoor veel sneller en effectiever optreden, zowel in het fysieke als in het digitale domein. 
  • We maken het delen van informatie tussen landen mogelijk wanneer dit essentieel is voor de bestrijding van grensoverstijgende criminaliteit en zorgen voor grensoverstijgende gegevensbescherming. Een eerste stap hierin is een uitbreiding van (...?) (pag. 15)

5.10 Veiligheid in de 21ste eeuw

Onze samenleving kampt met serieuze dreigingen, zoals terrorisme, extremisme, georganiseerde criminaliteit en cyberdreigingen. Het is de taak van de overheid om haar burgers tegen deze dreigingen te beschermen, maar het is net zo belangrijk dat maatregelen altijd proportioneel, doelmatig en tijdelijk zijn, zodat ze de rechten van mensen niet onnodig inperken. Dreigingen houden niet op bij de grens, daarom moeten we internationaal samenwerken.

  • We herzien het huidige drugsbeleid. Gezondheid en veiligheid van mensen komen centraal te staan. Volt wil bovendien nader onderzoeken of en, zo ja, hoe we bepaalde drugs, zoals xtc, kunnen legaliseren en reguleren. Daarom willen we onderzoek zoals de gedaan bij de “xtcwinkel” in Utrecht verder uitrollen. Ook willen we gecontroleerde decriminalisering van specifieke drugs, naar Portugees voorbeeld. Dit heeft veel positieve consequenties, waaronder het besparen van kosten. (pag. 122)

 

Samen voor een hoopvolle toekomst

concept-verkiezingsprogramma PvdA/GroenLinks

5.5 Veiligheid is bestaanszekerheid

Veiligheid is nodig voor leefbaarheid

• Harde aanpak criminele organisaties. We pakken de criminele organisaties die zich bezighouden met drugscriminaliteit, mensenhandel en gedwongen prostitutie hard aan. Daarbij richten we ons op de topcriminelen die deze organisaties aansturen en de financiële stromen waar het ze om te doen is. Politie, Openbaar Ministerie, Belastingdienst, FIOD, gemeenten en woningcorporaties werken daarvoor samen in een langjarige aanpak. We vergroten daarom de (financiële) kennis en slagkracht van
opsporingsdiensten, het Openbaar Ministerie en de rechterlijke macht. (pag. 66)

• Eenduidig drugsbeleid. Het gebruik en de verkoop van cannabis zijn nu legaal, maar de productie en distributie niet. Dit schizofrene beleid is een voedingsbodem voor criminaliteit en resulteert in geweld, overlast en corruptie. Daarom gaan we de kweek en handel van cannabisproducten legaliseren en reguleren. Gezondheid en veiligheid stellen we voorop in het drugsbeleid. Er komt daarom betere voorlichting met de nadruk op gezondheidsrisico’s. Als in januari het rapport van de Staatscommissie MDMA verschijnt, gaan we aan de slag met de aanbevelingen. (pag. 67)

 

Een wereld te herwinnen!

concept-verkiezingsprogramma Partij voor de Dieren

Voorkomen is beter dan genezen

Wanneer mensen met psychische of fysieke klachten snel bij een arts of therapeut terechtkunnen, voorkomt dat erger. De eerstelijnszorg, zoals huisartsen, is cruciaal om ziektes vroeg op te sporen. Dit zorgt ervoor dat er later geen zware medicijnen of operaties nodig zijn. Zorgverleners moeten de ruimte krijgen om hun werk goed te doen, zonder dat ze daarvoor onnodig veel moeten registreren of handelingen moeten verrichten waarvan ze weten dat ze weinig toevoegen voor de patiënt.

 ● De overheid zorgt voor goede voorlichting over het gebruik van softdrugs. Jongeren en volwassenen worden indringend voorgelicht over de impact van (synthetische) drugs op hun gezondheid, het milieu en criminaliteit. Er komen geen nieuwe coffeeshops in de buurt van scholen. (pag. 54)

Veiligheid en toegang tot het recht

De rechtsstaat staat onder druk. Door bezuinigingen op politie en justitie zijn er te weinig agenten op straat, is er te veel werk voor rechters en officieren en is de toegang tot het recht niet verzekerd.

● De afgelopen jaren zijn heel veel politiebureaus gesloten, vooral in kleinere gemeenten en op het platteland. Hierdoor is de leefbaarheid sterk achteruitgegaan. Door kleine politiebureaus te heropenen verbeteren we de veiligheid in de regio en bestrijden we drugsdumping, mestfraude, wildstroperij en andere milieucriminaliteit.

● Gebruik en de productie van softdrugs wordt gelegaliseerd, zodat teelt legaal wordt en er accijns over kan worden geheven. Jongeren en volwassenen worden indringend voorgelicht over de impact van (synthetische) drugs op hun gezondheid, het milieu en criminaliteit. Er komen geen nieuwe coffeeshops in de buurt van scholen. (pag. 76)

 

Mona Keijzer

Op1 - 1 september 2023 gemist? Start met kijken op NPO Start (vanaf 57:30) 

 

logo button

Stichting Maatschappij en Cannabis
Redactie: Gerrit Jan ten Bloemendal, Jeroen Bos en Lisa Lankes
Redactionele bijdragen: Mauro Picavet
Fotografie: Gerrit Jan ten Bloemendal
contact mailadres

elke stem telt 600