PODR 11 juli 2023

PODR 11 juli 2023

Peace On Drugs Radio

Elke dinsdagavond tussen 19:00 en 21:00 is dit unieke programma - live en lineair - te beluisteren via internet.

De website van Willem de Ridder – www.ridderradio.com – is de thuisbasis van Peace on Drugs Radio. Bij Ridder Radio is er geen centrale studio, maar maken mensen de uitzending vanaf hun computer thuis of op locatie. Niet alleen kun je ze horen en sommigen ook zien, je kunt ook met ze in contact komen via de Ridder Radio Text- en Voice- Chat. Is er geen live programma, dan hoor je hoorspelen, sprookjes, interviews en andere juweeltjes uit het Willem de Ridder Radio Archief!
 
Hieronder vind je een 2-tallinkjes om de stream te starten en te luisteren naar de uitzendingen. Op de website van Ridder Radio vind je nog meer afspeelmogelijkheden,
 

MP3-speler        Mac-speler

Toelichting bij bronnen:: Hieronder vind je een aantal bronnen die de basis vormen voor de onderwerpen die in de uitzending van vanavond (eventueel) aan bod zullen komen. Een wezenlijk deel van de teksten is hier te lezen, de complete tekst vind je in de orginele bron. Via de groengekleurde linkjes kom je bij de orginele bron. Zie je (...) dan gaat de tekst daar verder of er gaat tekst aan vooraf.   

 

 Tweede Kamerverkiezingen (15 of 22) november 2023Brief aan Z.M. de Koning inzake het ontslag van de minister president en alle ministers en staatssecretarissen

Benodigde tijd voor een ontbindingsverkiezing Tweede Kamer | Nieuwsbericht | Kiesraad.nl (7 juli 2023)

Minister-president Rutte heeft vanavond 7 juli verklaard dat hij bij Zijne Majesteit de Koning het ontslag van het kabinet zal aanbieden. En dat er verkiezingen zullen volgen. De datum waarop de verkiezing plaatsvindt hangt af van het officiële Koninklijk Besluit waarin de Tweede Kamer wordt ontbonden. Er kan enige tijd zitten tussen de val van het kabinet en de ondertekening van het ontbindingsbesluit. Dit biedt de mogelijkheid een verkiezingsdatum te bepalen waarop de termijnen van de Kieswet in acht worden genomen en de verkiezing verantwoord kan worden voorbereid. (...)

Tweede Kamer: Hoe wordt de datum voor ontbindingsverkiezingen bepaald? | Kiesraad.nl

Bij de val van een kabinet vinden doorgaans ontbindingsverkiezingen plaats. De datum van de stemming is afhankelijk van het officiële Koninklijke Besluit waarin de Tweede Kamer wordt ontbonden.

Doorgaans zit enige tijd tussen de val van het kabinet en de ondertekening van het ontbindingsbesluit. In het ontbindingsbesluit wordt de dag van kandidaatstelling bepaald. 44 dagen na de dag van kandidaatstelling vindt de stemming plaats, zie Kieswet art. J 1.

Artikel 64 van de Grondwet geeft aan dat, in geval van ontbinding, de nieuwe Kamer binnen 3 maanden na het ontbindingsbesluit moet samenkomen. De gehele verkiezingsprocedure (inclusief registratie nieuwe partijnamen, kandidaatstelling, stemming, vaststelling uitslag en geloofsbrievenonderzoek), moet dus binnen deze periode worden afgerond. (...)

Tweede Kamerverkiezingen in november, waarom dan pas? (nos.nl) (8 juli 2023)

Nu het kabinet is gevallen, komen er verkiezingen voor een nieuwe Tweede Kamer. Die zullen op z'n vroegst in november plaatsvinden, zegt de Kiesraad. Waarom dan pas? Dat heeft alles te maken met de procedure die voor het houden van Tweede Kamerverkiezingen is bedacht. En die begint bij het ontbinden van de huidige Tweede Kamer.

"Onze grondwet zegt dat de regering de Eerste of Tweede Kamer kan ontbinden", zegt hoogleraar staatsrecht Wim Voermans van de Universiteit Leiden. "De ontbinding van de Tweede Kamer is een besluit dat demissionair premier Rutte volgende week samen met de koning zal nemen."

In dat ontbindingsbesluit staat de datum genoemd waarop nieuwe Tweede Kamerverkiezingen worden gehouden. Daarbij is rekening gehouden met termijnen die in de Kieswet zijn vastgelegd voor het registreren van nieuwe partijen en het indienen van kandidaatslijsten bij de Kiesraad.

Nieuwe politieke groeperingen moeten uiterlijk 83 dagen voor de verkiezingsdatum bij de Kiesraad zijn geregistreerd. "Daarna komen de poppetjes in beeld", zegt Voermans. "Die namen van kandidaten moeten uiterlijk 42 dagen voor de verkiezingen bekend zijn." (...)

Kabinetscrises - Parlement.com

Een kabinet kan vanwege een intern conflict of door een conflict met Tweede Kamer of Eerste Kamer ten val komen. Bij interne conflicten kan worden gedacht aan een meningsverschil tussen ministers over een te nemen maatregel of over een wetsvoorstel dat in behandeling is. Conflicten kunnen ontstaan door de verwerping van een belangrijk wetsvoorstel, door de aanneming van een door het kabinet afgewezen amendement of (dreigende) aanneming van een motie van afkeuring of van wantrouwen Daarnaast kan een kabinet (mede) als gevolg van Provinciale Statenverkiezingen ten val komen.

Het is in de parlementaire geschiedenis slechts drie keer voorgekomen dat er een kabinetscrisis ontstond door het stemgedrag van de Eerste Kamer. De Eerste Kamer stelt zich over het algemeen terughoudend op als het om politiekgevoelige kwesties gaat. Een crisis kan alleen ontstaan als de Eerste Kamer tegen een belangrijk wetsvoorstel stemt. In 1999 was dat het geval tijdens de 'Nacht van Wiegel'; er was toen geen conflict met de Tweede Kamermeerderheid. (...)

Asylum chaos in the Netherlands drives out Teflon Mark (thetimes.co.uk) (8 juli 2023)

Mark Rutte survived as prime minister for 13 years until his coalition was destroyed

The Netherlands is bursting at the seams, so it was perhaps understandable that a row about migration precipitated the political crisis that brought down the most dominant Dutch politician of recent times.

But the forces that undermined Mark Rutte’s administration are broader than the cabinet disagreement about asylum restrictions which looks set to end his 13 years as prime minister. They encompass everything from agriculture and the environment to housing and infrastructure.

On Saturday afternoon, hours after his governing coalition splintered, the 6ft 4in former Unilever executive nicknamed “Teflon Mark” for his ability to ride out scandal, drove his elderly Saab estate to the royal palace in the Hague to meet King Willem Alexander, apparently to tender his resignation. Parliament is expected to be dissolved after a debate on Monday.

Early elections, now expected to be held in November, are no novelty for the Dutch yet the latest crisis was remarkable for its bitterness. Immigration is an increasingly divisive issue in the Netherlands, as it has been across Europe. (...)

De uitslag van de Tweede Kamerverkiezingen van 2023 - Maurice de Hond 

Samenvatting

Er zijn een aantal zeer belangrijke componenten nog niet bekend, die bepalend zullen zijn voor de verkiezingsuitslag van TK2023. In volgorde van belangrijkheid:

    • Welke keuze maakt Omtzigt: doet hij mee met een eigen lijst, komt hij op de lijst van BBB (of CDA) of doet hij niet mee?
    • Wie wordt de premierkandidaat van BBB en van Lijst Omtzigt als Omtzigt met een eigen lijst meedoet?
    • Gaan GroenLinks en PvdA samen een lijst vormen en wie wordt de lijsttrekker?
    • Wie wordt de lijsttrekker van de VVD?

Mijn inschatting is dat de keuzes van de bovenstaande vier punten een dermate groot gevolg hebben dat de keuzes bij de andere partijen (zoals D66 en CDA) weinig impact zullen hebben op de uitslag.

In dit artikel wordt op deze componenten ingegaan en besproken welke gevolgen ze op de einduitslag van TK2023 zullen hebben. (...)

Zetelverdeling 26 3 2023

 De campagne is voor Caroline van der Plas al in volle gang | Trouw (9 juli 2023)

Caroline van der Plas (BBB) wordt waarschijnlijk de uitdager van de VVD. Een premierschap sluit ze niet uit. (...)

Rutte stopt als partijleider VVD en kondigt vertrek aan uit politiek (nos.nl) (10 juli 2023)

Mark Rutte stapt uit de politiek. In zijn verklaring voorafgaand aan het debat over de val van zijn vierde kabinet zei hij dat hij niet opnieuw lijsttrekker wordt van de VVD. Hij wil nog wel aanblijven als demissionair premier tot na de verkiezingen als er nieuw kabinet is.

"Er is de afgelopen dagen gespeculeerd over wat mij zou motiveren. Het enige antwoord is: Nederland", zei Rutte. "Mijn positie daaraan is volstrekt ondergeschikt. Zondag heb ik besloten dat ik niet beschikbaar ben als lijsttrekker voor de VVD bij de komende verkiezingen." (...)

 Reactie van partijvoorzitter Wetzels op afscheid Mark Rutte - VVD (10 juli 2023)

Vanmorgen heeft Mark Rutte aangekondigd dat hij niet beschikbaar is als VVD-lijsttrekker bij de aankomende Tweede Kamerverkiezingen. Ik heb enorm veel respect voor dit moeilijke besluit.

Mark heeft onze partij 17 jaar met ongeëvenaarde toewijding en vastberadenheid geleid en ons land ruim 13 jaar als premier gediend. Zijn onvermoeibare inzet heeft ons land vrijer, veiliger en welvarender gemaakt.

Onder zijn leiderschap hebben we met elkaar grote uitdagingen gekend; de financiele crisis, het neerhalen van MH17, de coronacrisis en de oorlog in Oekraïne. De wereld veranderde. En de VVD heeft onder zijn leiding alles gedaan om ons land stabiel te houden. Mark heeft ons land met niet aflatende inzet vertegenwoordigd op het internationale toneel. Altijd met een scherp oog voor het landsbelang. Hij heeft en verdient een unieke plek in onze parlementaire geschiedenis.

Het is dan ook met grote dankbaarheid dat we straks afscheid zullen nemen van Mark als onze voorman. Wij zijn diep dankbaar voor zijn buitengewone bijdrage aan de VVD en aan ons land.

Wij zijn blij dat Mark ook de komende tijd beschikbaar is om als demissionair premier ons land te leiden.

Zoals gewoonlijk starten we de lijsttrekkersprocedure op en zal het Landelijk Bestuursoverleg deze week komen met een kandidaat-lijsttrekker. (...)

Eric Wetzels
Voorzitter

Hoe kwam Rutte tot zijn besluit, en hoe gaat het nu verder? (nos.nl) (11 juli 2023)

Mark Rutte verraste gisteren vriend en vijand door zijn vertrek uit de politiek aan te kondigen. Vrijdag, vlak na de val van zijn vierde kabinet zei hij nog: "Ik moet daar even over nadenken en mijn partij ook, Maar als u het me nu vraagt, zeg ik vanzelfsprekend 'ja. Omdat ik de energie ervoor heb."

Wat is er sindsdien gebeurd? En wat staat ons de komende tijd allemaal te wachten? (...)

(...) Dinsdag 11 juli: 

  • Demissionair minister Dilan Yesilgöz zegt nog niet te weten of ze Mark Rutte wil opvolgen als politiek leider van de VVD. De VVD-prominenten Klaas Dijkhoff, Edith Schippers en Jeanine Hennis hebben inmiddels laten weten dat ze voor de eer bedanken. Fractievoorzitter Hermans zegt dat ze nog nadenkt over haar kandidatuur.
  • Vanavond is er een ledenbijeenkomst van de ChristenUnie. Naar verwachting zal daar waardering worden uitgesproken voor de opstelling van de kleinste regeringspartij.

En wat gebeurt er verder? 

  • Het VVD-bestuur maakt nog deze week bekend welke kandidaat het naar voren schuift als opvolger van Rutte. Er heeft zich één andere kandidaat gemeld: oud-Kamerlid André Bosman. Dat betekent dat er een lijsttrekkersverkiezing moet komen.
  • Komende maandag komt de uitslag van een ledenraadpleging bij PvdA en GroenLinks over de vraag of de twee partijen al dan niet met één lijst en één verkiezingsprogramma aan de Tweede Kamerverkiezingen moeten meedoen.
  • Verder is de vraag wie de nieuwe lijsttrekker van het CDA wil worden. Fractievoorzitter Pieter Heerma wil niet meer op de kieslijst. Genoemd worden de Kamerleden Derk Boswijk en Henri Bontenbal en gedeputeerde Mirjam Sterk. Ook de naam van oud-staatssecretaris Mona Keijzer valt.
  • Sigrid Kaag heeft nog niet besloten of zij nog een keer lijsttrekker van D66 wil worden.
  • Na het zomerreces, in september, besluit de Tweede Kamer welke onderwerpen controversieel worden verklaard en dus niet meer behandeld. Het gaat dan onder meer om de omstreden spreidingswet, waarmee gemeenten gedwongen moeten kunnen worden om asielopvang te regelen.
  • Demissionair premier Rutte en koning Willem-Alexander zullen binnenkort besluiten om de Tweede Kamer te ontbinden. In het besluit wordt de datum genoemd waarop de verkiezingen zijn, naar verwachting woensdag 15 of woensdag 22 november.
  • Nieuwe politieke groeperingen moeten uiterlijk 83 dagen voor de verkiezingsdatum bij de Kiesraad geregistreerd zijn. De kandidatenlijsten moeten 42 dagen van tevoren worden ingeleverd. (...)

 

 Drug Decriminalisation Across the World

Drug Decriminalisation Across the World juli 2023 Talking Drugs

Drug Decriminalisation Across the World - TalkingDrugs (5 juli 2023)

Some form of decriminalisation has been adopted in 30 countries – with significant differences and levels of effectiveness. This interactive map provides an overview of these models, offering insights into decriminalisation laws, their implementation and impact.

The inclusion of a jurisdiction in the map is not an endorsement. For example, countries like Mexico and Russia are highlighted below, despite the fact both countries have ineffectual frameworks as detailed in their country profiles. The gold standard of decriminalisation is the removal of all punishment for drug use, and the availability and accessibility of evidence- and human rights-based harm reduction, health and social services on a voluntary basis.

This map has been developed in partnership with Release, the International Drug Policy Consortium, and Accountability International, thanks to the financial support of the Robert Carr Fund and Open Society Foundations. This map will be updated regularly – if you do have any comments or feedback please contact us. (...)

 

A Caring, Compassionate and Human Rights Informed Drug Policy for Scotland

caring compassionate human rights informed drug policy scotland 1

A Caring, Compassionate and Human Rights Informed Drug Policy for Scotland - gov.scot (www.gov.scot)

Ministerial Foreword: National Mission to Improve and Save Lives
Every single drug death is a tragedy, behind each statistic is a grieving family and community. The scale of the drug deaths emergency in Scotland requires us to use every lever at our disposal, and we are clear that our actions to resolve this crisis must be comprehensive. This government’s position has consistently been that tackling the drugs emergency requires a concerted and radical public health approach.

Within the powers currently devolved, we are doing all we can through our National Mission to improve and save lives. We are investing an additional £250 million over the lifetime of this Parliament to ensure treatment and support is available at the point of need across all parts of Scotland and to get more people into the life‑saving and life‑changing treatment that is right for them.

In the first two years of the Mission we have already made significant progress, improving services by rolling out our medication assisted treatment (MAT) standards and increasing the capacity of residential rehabilitation services and access to them, increasing funding to community and grass-roots organisations and changing how we work with families. Crucially, we are listening to the voices of people with lived and living experience in what we do and implementing wholesale culture change to ensure people are treated with respect and compassion, empowered to be actively involved in choices around their recovery and to tackle the discrimination and stigma they face.

Through our devolved powers, then, we already have a clear evidence-based plan that aligns our investment and service delivery to reduce deaths and improve lives. What is still missing is legislation that complements this approach, that cares about the people behind the statistics, and treats drug dependency as the health condition it is, and in doing so, achieves equity with the treatment of other health conditions.

We therefore call for a change to the legal framework within which Scotland responds to its drug deaths crisis, to enable us to appropriately tailor policy decisions to our unique challenges. We cannot simply import one model or approach from another country – any measures must be adapted to suit our context – but there is robust international evidence that we must learn from.

This paper outlines what a progressive, evidence-based policy would look like. The legislative powers to achieve this are not currently devolved to Scotland, but there are different routes to delivering the changes we call for: they could be implemented by the Scottish Government through a Section 30 order and the devolution of specific powers to Holyrood (including the Misuse of Drugs Act 1971); or through wider constitutional changes such as Scottish independence. The simplest and quickest way for these policies to be enacted, however, would be for the UK Government to use its existing powers to change its drug laws. Scotland needs a progressive policy to help tackle our drug deaths crisis, like many countries around the world are adopting in order to reduce the harm caused by drugs. To be quite clear, this is not in any way incompatible with an ambition to tackle organised criminals who profit from the misery of our communities.

Scotland needs a caring, compassionate and human rights informed drugs policy, with public health and the reduction of harm as its underlying principles, and we stand ready to work with the UK Government to put into practice the progressive policy set out here.

Elena Whitham MSP

Supporting documents - A Caring, Compassionate and Human Rights Informed Drug Policy for Scotland - gov.scot (www.gov.scot) (7 juli 2023)

Scotland proposes drug decriminalisation in Westminster challenge | Drugs policy | The Guardian (7 juli 2023)

The Scottish government is challenging Westminster to decriminalise all drugs for personal use, in a fresh attempt to tackle Scotland’s chronically high drug death rates.

Introducing a new paper on reform, Scotland’s drugs and alcohol policy minister, Elena Whitham, described the proposals as “ambitious and radical, grounded in evidence, that will help save lives”.

But Downing Street immediately dismissed the Scottish government’s calls to overhaul or devolve the legislation, which is reserved to Westminster, with the prime minister’s official spokesperson saying that Rishi Sunak had no plans to alter his “tough stance” on drugs.

Less than an hour later, Labour likewise poured cold water on the proposals. Rachel Reeves, the shadow chancellor, said during a visit to Hamilton, near Glasgow, that an incoming Labour government would not decriminalise drug supply or possession.

Anas Sarwar, the Scottish Labour leader, who was accompanying Reeves, said Scotland had exactly the same drug misuse laws as the rest of the UK yet its drug death figures were three times higher.

“It’s [the Scottish government’s] cuts to alcohol and drug health partnerships, it’s their cuts to rehabilitation beds, it’s the failure to properly invest in mental health services,” he said.

Flanked by two former premiers, Helen Clark of New Zealand and Ruth Dreifuss of Switzerland, both now members of the Global Commission on Drug Policy, which is holding its annual meeting in Edinburgh, Whitham said decriminalisation was “no longer a novel approach” but in force “across the world and works well”.

Whitham added: “If you push people who are using drugs to the margins, that’s when bad things happen to people. If you actually allow people to have all of the information that they need, based firmly within a harm reduction model, people are going to come to less serious harm.”

Pointing out that Westminster’s drugs legislation is now 50 years old, she said: “We need a 21st-century framework to build around a public health approach.”

She said the new plan was “absolutely not a deflection” from the continuing work, funded by an investment of £250m across the life of the parliament, to ensure people can access “the treatment that works for them, from harm reduction to abstinence-based recovery”.

However, a source close to the home secretary, said: “Illegal drugs destroy lives and communities. The Scottish National party’s proposals are irresponsible and would do untold damage to our neighbourhoods.

“This government’s focus is on protecting people and preventing lives from being ruined – we’ve absolutely no intention of decriminalising illegal drug use.” (...)

 

Wetsontwerp nr. 7457

Facebook Військові закликають український Парламент ухвалити закон про медичний канабіс  (Het leger roept het Oekraïense parlement op om een ​​wet over medicinale cannabis aan te nemen)  (6 juli 2023)

Військові вимагають підтримати законопроєкт про легалізацію медичного канабісу в Україні №7457
🔹 До повномасштабного вторгнення ліків на основі медичного канабісу потребували понад 2 млн пацієнтів. Внаслідок війни ця цифра збільшиться до щонайменше 6 млн людей, зокрема, поранених військових та цивільних.
🔹 Ліки на основі медичного канабісу дозволені та активно використовують у 56 країнах світу, зокрема країнах ЄС, Великій Британії, США та Канаді. Це рятує мільйони пацієнтів з понад 50 патологічними станами.
🔹 Препарати на основі медканабісу ефективно зменшують симптоми ПТСР на понад 50%.
🔹 За легалізацію медичного канабісу виступають пацієнти, військовослужбовці, науковці, громадянське суспільство та Всеукраїнська рада церков (крім УПЦ МП, що теж показово). За висловився також Президент України.
Справа за Верховною Радою.
#ЗНЕБОЛЬ7457

Het leger moet het wetsontwerp nr. 7457 over de legalisatie van medicinale cannabis in Oekraïne steunen
🔹 Er waren meer dan 2 miljoen patiënten nodig voordat de grootschalige invasie van op cannabis gebaseerde medicijnen plaatsvond. Als gevolg van de oorlog zal dit aantal oplopen tot zeker 6 miljoen mensen, met name gewonde militairen en burgers.
🔹 Geneesmiddelen op basis van medicinale cannabis zijn toegestaan ​​en worden actief gebruikt in 56 landen van de wereld, waaronder EU-landen, Groot-Brittannië, de VS en Canada. Het bespaart miljoenen patiënten met meer dan 50 pathologische aandoeningen.
🔹 Geneesmiddelen op basis van medicinale cannabis verminderen effectief PTSS-symptomen met meer dan 50%.
🔹 Patiënten, militairen, wetenschappers, het maatschappelijk middenveld en de All-Oekraïense Raad van Kerken pleiten voor legalisering van medicinale cannabis (behalve de UOC-parlementslid, die ook indicatief is). De president van Oekraïne sprak ook voor.
Het is aan de Verchovna Rada.
#ZNEBOL7457
 
 
 
 
Entwurf eines Gesetzes zum kontrollierten Umgang mit Cannabis
 

2000px bundesministerium fuer gesundheit oesterreich logo.svg

Referentenentwurf des Bundesministeriums für Gesundheit (5 juli 2023)
Entwurf eines Gesetzes zum kontrollierten Umgang mit Cannabis und zur Änderung weiterer Vorschriften
(Cannabisgesetz – CanG)

A. Problem und Ziel
Aktuelle Entwicklungen zeigen, dass der Konsum von Cannabis trotz der bestehenden Verbotsregelungen, insbesondere auch unter jungen Menschen ansteigt. Der Konsum von Cannabis, welches vom Schwarzmarkt bezogen wird, ist häufig mit einem erhöhten Gesundheitsrisiko verbunden, da der THC-Gehalt unbekannt ist und giftige Beimengungen,
Verunreinigungen sowie synthetische Cannabinoide enthalten sein können, deren Wirkstärke von den Konsumentinnen und Konsumenten nicht abgeschätzt werden kann. Das Gesetz zielt darauf ab, zu einem verbesserten Gesundheitsschutz beizutragen, die cannabisbezogene Aufklärung und Prävention zu stärken, den illegalen Markt für Cannabis einzudämmen sowie den Kinder- und Jugendschutz zu stärken. Zum Schutz von Konsumentinnen und Konsumenten soll die Qualität von Konsumcannabis kontrolliert und die Weitergabe verunreinigter Substanzen verhindert werden.

B. Lösung
Konsumentinnen und Konsumenten wird durch den Gesetzentwurf ein verantwortungsvoller Umgang mit Cannabis erleichtert. Privater Eigenanbau, gemeinschaftlicher nicht-gewerblicher Eigenanbau und die kontrollierte Weitergabe von Konsumcannabis an Erwachsene zum Eigenkonsum werden ermöglicht. Durch Information, Beratungs- und Präventionsangebote werden gesundheitliche Risiken für Konsumentinnen und Konsumenten von Konsumcannabis reduziert. Die cannabisbezogene Aufklärung und Prävention werden gezielt gestärkt, insbesondere wird die Teilnahme von auffällig gewordenen Jugendlichen an
Frühinterventionsprogrammen gefördert. Darüber hinaus sollen nichtkonsumierende Bürgerinnen und Bürger vor den direkten und indirekten Folgen des Cannabiskonsums geschützt werden.

C. Alternativen
Keine (...)

So sollen Jugendliche vor Cannabis-Konsum geschützt werden (bundesgesundheitsministerium.de) (6 juli 2023)

Fragen und Antworten zum Cannabisgesetz (Entwurf)

Warum hat sich die Bundesregierung dafür entschieden, die kontrollierte Weitergabe von Konsumcannabis an Erwachsene zu nicht-medizinischen Zwecken umzusetzen? Welche Ziele verfolgt das Cannabisgesetz und wie wird der Kinder-, Jugend- sowie Gesundheitsschutz gewahrt? Was ist verboten und was ist in welchem Umfang erlaubt? Antworten auf diese und weitere Fragen finden Sie hier in unseren FAQs. (...)

(...) Besitzvorschriften

14. Wie viel Cannabis darf ich besitzen?

Jede erwachsene Person darf bis zu 25 Gramm Cannabis besitzen und mit sich führen.

Privater Eigenanabau

15. Wer darf privat Cannabis ambauen?

Erwachsene mit Wohnsitz oder gewöhnlichem Aufenthalt in Deutschland dürfen zum Zwecke des Eigenkonsums an ihrem Wohnsitz oder gewöhnlichen Aufenthalt bis zu drei Cannabispflanzen gleichzeitig anbauen. Die Anzahl von drei Cannabispflanzen gilt je volljähriger Person eines Haushalts.

16. Was und wie viel darf privat angebaut werden?

 Es ist erlaubt, insgesamt bis zu drei Cannabispflanzen gleichzeitig zum Zwecke des Eigenkonsums oder Nutzhanfpflanzen zur nicht-gewerblichen Verwendung anzubauen. Sämtliche über die Anzahl von insgesamt drei hinausgehenden Cannabis- oder Nutzhanfpflanzen sind unverzüglich und vollständig zu vernichten. (...)

(...) Anbauvereinigungen

20. Was sind Anbauvereinigungen?

Anbauvereinigungen sind eingetragene, nicht-wirtschaftliche Vereine, deren Zweck der gemeinschaftliche Eigenanbau und die Weitergabe von Cannabis und Vermehrungsmaterial (Samen und Stecklinge von Cannabispflanzen) zum Eigenkonsum ist. Sie werden nach den Grundsätzen des Vereinsrechts geleitet. Andere Rechtsformen sind nicht zugelassen (zum Beispiel Genossenschaften, Stiftungen, Unternehmen). (...)

(...) 22. Unter welchen Vorrausetzungen erhalten Anbauvereinigungen eine Erlaubnis?

Anbauvereinigungen dürfen höchstens 500 Mitglieder haben, die das 18. Lebensjahr vollendet haben und in Deutschland ihren Wohnsitz oder gewöhnlichen Aufenthalt haben. Außerdem müssen Anbauvereinigungen eine Mindestmitgliedschaft von zwei Monaten in ihrer Satzung vorsehen und einen Mindestabstand von 200 Metern zu Schulen und anderen Kinder- und Jugendeinrichtungen sowie zu Spielplätzen einhalten.

Anbauvereinigungen erhalten auf Antrag eine Erlaubnis, wenn die gesetzlichen Voraussetzungen erfüllt sind, das heißt wenn

    • die vertretungsberechtigen Personen der Anbauvereinigungen unbeschränkt geschäftsfähig sind und die für den Umgang mit Cannabis, Cannabissamen und Stecklingen die erforderliche Zuverlässigkeit besitzen,
    • die Anbauvereinigung gewährleistet, dass das innerhalb ihres Besitztums befindliche Cannabis, Cannabissamen und Stecklinge ausreichend gegen den Zugriff durch Kinder, Jugendliche und unbefugte Dritte geschützt ist und
    • die Anbauvereinigung die Einhaltung der sonstigen Vorgaben dieses Gesetzes und der aufgrund dieses Gesetzes erlassenen Vorschriften gewährleistet.

Der Antrag ist schriftlich oder elektronisch und in deutscher Sprache bei der zuständigen Landesbehörde zu stellen und hat die gesetzlich festgeschriebenen Angaben und Nachweise zu enthalten.

Die Erlaubnis ist wegen fehlender Zuverlässigkeit eines Vorstandsmitglieds der Anbauvereinigung insbesondere zu versagen, wenn die betreffende Person einschlägig vorbestraft ist oder die Vorgaben des Cannabisgesetzes für den Gesundheits-, Kinder- und Jugendschutz nicht einhält oder voraussichtlich nicht einhalten wird. Zu den einschlägigen Vorstrafen gehören Drogendelikte mit Ausnahme cannabisbezogener Straftaten für Handlungen, die nach dem Cannabisgesetz nicht mehr strafbar sind, sowie andere Delikte, die üblicherweise der organisierten Kriminalität zuzuordnen sind. (...)

(...) 27. Darf innerhalb der Anbauvereinigungen Cannabis konsumiert werden?

Nein. Der Konsum von Cannabis ist innerhalb des befriedeten Besitztums (das heißt auf dem Grundstück, der Anbaufläche, im Gewächshaus, im Gebäude) der Anbauvereinigung und in einem Abstand von weniger als 200 Metern um den Eingangsbereich von Anbauvereinigungen verboten. (...) 

Holetschek dringt bei Gesundheitsministerkonferenz auf Stopp der Cannabis-Legalisierung - Bayerns Gesundheitsminister: Vorbehalte gegenüber den umstrittenen Lauterbach-Plänen auch in anderen Bundesländern - Bayerisches Staatsministerium für Gesundheit und Pflege (6 juli 2023)

PRESSEMITTEILUNG bayern geundheitsminister 6 juli 2023

F0W07wLWAAAfWVw

Massive Kritik am Gesetzesentwurf für die Cannabis-Clubs von Georg Wurth und Henry Wieker - Krautinvest (5 juli 2023)

Georg Wurth betont, dass seines Erachtens produzierende Cannabis Clubs zwar „ihre Berechtigung haben“. Seines Erachtens aber eher zehn Prozent der Konsument:innen erreichen. Wurth weiter: „Letztlich werden wir nicht um Fachgeschäfte herumkommen.“ Im Fokus der Kritik des Hanf-Urgesteins: Die halbe Rolle rückwärts nach dem ersten Eckpunktepapier mit der zweiten Version, gerne als „Legalisierung light“ bezeichnet. „Es wurde alles aufgegeben aufgrund irgendwelcher Geheiminformationen der EU. Mit Luxemburg war es genau dasselbe. Wir leben in einer Demokratie. Das geht so nicht. Wir hätten ein komplettes Gesetz vorlegen und im Zweifel vor den EuGH ziehen sollen“, kritisiert Wurth den mangelnden Mut der Ampel-Regierung, aufgrund der europarechtlichen Bedenken nicht am ursprünglich Plan festgehalten zu haben. Seine Hoffnung: „Vielleicht haben die Tschechen mehr Mumm.“

Auch Henry Wieker, der den Cannabis Social Club Hannover gegründet hat, bezeichnet es als „Utopie“, dass die Clubs einen „signifikanten Anteil an der Versorgung“ übernehmen. Ein weiteres Dorn im Auge ist ihm die weit verbreitete Vorverurteilung der Vereinsmitglieder. Aktuell würden im Club oftmals auch ältere Menschen, teils über 70, vereinzelt sogar über 90 Jahren, medizinische Interessen verfolgen. „Aber wir haben keine medizinische Expertise. das ist nicht unsere Aufgabe“, mahnt Wieker. Die Idee eines Anbauclubs sei schließlich: „Freunde produzieren für Freunde.“ (...)

 

The Long and Difficult Road to Cannabis Legalisation

 Mexico: The Long and Difficult Road to Cannabis Legalisation - Drugreporter (drogriporter.hu) (6 juli 2023)

Mexico is on the road to cannabis legalisation, but it seems this particular road is long and full of traps and barriers. We interviewed Zara Snapp, an activist and co-founder of Institutio RIA, a leading drug policy reform organisation in Mexico.

Zara is a tireless activist who had a pivotal role in reforming cannabis laws in Mexico. She was one of the three plaintiffs in a case that ended up in the Supreme Court in 2018. The Court approved their motion to allow citizens to acquire seeds to cultivate cannabis for personal use. The government was supposed to design a new legally regulated supply of cannabis as an alternative to the illicit market dominated by criminal organisations. Unfortunately the government is reluctant to implement this decision and there is great resistance from various segments of Mexican society.

But where is this resistance coming from? What can activists do to speed up the process? We met Zara at the UN Commission on Narcotic Drugs (CND) in Vienna in March 2023 and asked her these questions. Watch our video and learn more! 

 

"Er is 149.4 kilogram aangetroffen"

Chart

Burgemeester weet verschil tussen gram en kilogram niet en wil woning sluiten na hasj-vondst - Joop - BNNVARA (30 juni 2023)

Rekenen is niet voor iedereen even makkelijk, maar van een burgemeester die maatregelen met verstrekkende gevolgen kan nemen, mag je iets meer verwachten. Nadat bij een persoon in Breda 149.4 gram hasj is aangetroffen, heeft de burgemeester besloten het pand te sluiten. De reden: "Er is 149.4 kilogram aangetroffen". Advocaat  Bişar Çiçek, tevens PvdA-fractievoorzitter te Moerdijk, heeft de burgemeester vriendelijk laten weten dat er sprake is van een verschrijving. De burgemeester houdt echter voet bij stuk:

“Voorts is in mijn schrijven van 11 april 2023 geen sprake van verschrijving. Uit de bestuurlijke rapportage blijkt dat er 1 plak hasj met een gewicht van 86,27 gram in de woonkamer en 1 plak hasj met een gewicht van 63,13 gram in de koelkast is aangetroffen, wat maakt dat in de woning 149,4 kilogram aan hasj is aangetroffen.” 

 

Recreational cannabis legislation and binge drinking

v4 1200px Stop Binge Drinking Step 16 Version 2

Recreational cannabis legislation and binge drinking in U.S. adolescents and adults - ScienceDirect (augustus 2023)

Abstract
Background
Recreational cannabis laws (RCLs) may have spillover effects on binge drinking. Our aims were to investigate binge drinking time trends and the association between RCLs and changes in binge drinking in the United States (U.S.).

Methods
We used restricted National Survey on Drug Use and Health data (2008-2019). We examined trends in the prevalence of past-month binge drinking by age groups (12-20, 21-30, 31-40, 41-50, 51+). Then, we compared model-based prevalences of past-month binge drinking before and after RCL by age group, using multi-level logistic regression with state random intercepts, an RCL by age group interaction term, and controlling for state alcohol policies.

Results
Binge drinking declined overall from 2008 to 2019 among people aged 12-20 (17.54% to 11.08%), and those aged 21-30 (43.66% to 40.22%). However, binge drinking increased among people aged 31+ (ages 31-40: 28.11% to 33.34%, ages 41-50: 25.48% to 28.32%, ages 51+: 13.28% to 16.75%). When investigating model-based prevalences after versus before RCL, binge drinking decreased among people aged 12-20 (prevalence difference=-4.8%; adjusted odds ratio (aOR)=0.77, [95% confidence interval (CI) 0.70-0.85]), and increased among participants aged 31-40 (+1.7%; 1.09[1.01-1.26]), 41-50 (+2.5; 1.15[1.05-1.26]) and 51+ (+1.8%; 1.17[1.06-1.30]). No RCL-related changes were noted in respondents ages 21-30.

Conclusions
Implementation of RCLs was associated with increased past-month binge drinking in adults aged 31+ and decreased past-month binge drinking in those aged < 21. As the cannabis legislative landscape continues to change in the U.S., efforts to minimize harms related to binge drinking are critical.

 

Nederland heeft 450.000 nieuwe gokkers

1554411408

Keer op keer werd de minister gewaarschuwd, en nu heeft Nederland 450.000 nieuwe gokkers - NRC (4 juli 2023)

Dankzij ruimhartig overheidsbeleid werd met reclame voor internetgokken een markt geschapen met honderdduizenden spelers, van wie velen voorheen nooit gokten. En hoe groter de markt, hoe meer probleemspelers.

Met negen andere bedrijven heeft Toto, bekend van voetbalweddenschappen, per 1 oktober 2021 een vergunning om internetgokken aan te bieden. Het bedrijf spendeert die maand miljoenen aan reclames – Wesley Sneijder knalt als ‘Koning Toto’, in groene mantel met gouden kroon, de huiskamers in. En Toto gaat niet als enige vol op het orgel. BetCity adverteert ook volop, met oud-voetballer Andy van der Meijde in de hoofdrol. Holland Casino, ook een staatsdeelneming, tracht gokkers te verlokken met ‘Nu wordt het spannend’-spotjes.

De reclamestortvloed is moeilijk te rijmen met het restrictieve gokbeleid en de kansspelwet die voorschrijven dat reclame „zorgvuldig en evenwichtig” moeten zijn. Een Tweede Kamermeerderheid reageert dan ook not amused en steunt in december – twee en halve maand na de opening van de markt – een motie van Michiel van Nispen (SP) voor een reclameverbod. Dat verbod op „ongerichte reclame” op tv, radio en billboards werd dit weekend van kracht. Na anderhalf jaar wachten.

In die periode is een compleet nieuwe industrie ontstaan in Nederland waarin ruim 1 miljard euro omgaat. Nederland telt nu ruim driekwart miljoen internetgokkers die per maand dat ze spelen 310 euro per persoon verliezen, blijkt uit cijfers van toezichthouder de Kansspelautoriteit.

NRC onderzocht hoe deze markt zo snel zo groot werd en putte daarbij onder meer uit honderden interne overheidsdocumenten verkregen via de Wet open overheid. Het kabinet besloot reclame ruimhartig toe te staan zodat gokkers die al op illegale buitenlandse websites speelden, hun weg naar het legale aanbod zouden vinden. Dat is gelukt, maar tegelijkertijd hebben de reclames een markt van honderdduizenden mensen geschapen die voorheen nooit gokten. Onder hen bovengemiddeld veel jongvolwassenen die volgens het kabinetsbeleid juist beschermd moeten worden. (...)

 

Drive-thru & doggy bag

drive thru png 6

Je bestelling bij de drive-thru coffeeshop krijg je in doggy bag mee - Adverteren Hellevoetsluis | Groot Hellevoet | Krant en Online (29 juni 2023)

Onlangs is de ‘drive- thru’ coffeeshop John & Co geopend. Je mag alleen met de auto door de drive-thru waar je je bestelling net als bij een fastfoodrestaurant bij een bestelpaal kunt inspreken. Vervolgens rij je door naar het afhaalloket en krijg je je bestelling discreet in een doggy bag mee.

Kom je op de fiets, je scooter of een scootmobiel of heb je je kinderen achterin de auto dan mag je niet door de drive thru. Je kunt dan binnen bij de balie terecht. Je moet wel altijd je ID laten zien. Iedereen onder 18 jaar komt er niet in, daar zorgen de beveiligers voor de deur en bij de ‘drive-thru’ voor. Ook hangen er rondom camera’s, binnen en buiten. Daarnaast zal er met enige regelmaat controle plaatsvinden. Naar schatting zullen 400 klanten per dag een bestelling gaan doen. Roken, ook van sigaretten, wordt niet toegestaan op het terrein.

De vestiging van het bedrijf van de Rotterdamse ondernemer Nizar El Mahjoubi heeft heel wat voeten in aarde gehad. We gaan met de ondernemer in gesprek. “Ik heb weleens gedacht waar ben ik aan begonnen” zegt El Mahjoubi over de roerige beginperiode. Door zich kandidaat te stellen voor het wietexperiment werd na een aanbestedingsprocedure een nieuwe coffeeshopvergunning verleend aan John&Co die zijn oog had laten vallen op het pand aan de Oostdijk. Hij was al aan het verbouwen geslagen toen commotie in de wijk en in de gemeenteraad ontstond. “Ik heb me best verkeken op het stigma dat nog steeds heerst. Er werd negatief over mijn bedrijf en ook mij als persoon gesproken en geschreven. Het was voor mij een donkere periode.”

Nadat de gemeenteraad van Hellevoetsluis destijds had aangegeven geen coffeeshop aan de Oostdijk te willen, is El Mahjoubi in overleg met de gemeente op zoek gegaan naar een andere locatie in Hellevoetsluis. De voormalige gemeenteraad van Hellevoetsluis is betrokken geweest bij dit proces. De huidige gemeenteraad van Voorne aan Zee is geïnformeerd over de recente ontwikkelingen van het wietexperiment en ook over de vestiging van John&Co in Kickersbloem aan de Stephensonweg waar voorheen een zorgwinkel voor scootmobiels was gevestigd. Met dit bedrijf werd een ruil tot stand gebracht: zij verhuisden naar het pand aan de Oostdijk. 

“Achteraf gezien is deze locatie beter. Omdat bij ons de drukte vanaf 17 uur begint en de meeste bedrijven hier dan gesloten zijn, zal er naar verwachting weinig verkeersoverlast zijn” zegt El Mahjoubi daarover.

Tien telers in Nederland zijn aangewezen door de overheid om professioneel met vergunning te gaan telen voor het wietexperiment. De voorraad voor de aangesloten coffeeshops, waaronder in Hellevoetsluis, zal met waardetransport worden overgebracht. Deze coffeeshops verkopen, zodra het experiment gaat lopen, exclusief van deze tien telers. Het is een proef en dus tijdelijk van aard.

“Ik ben voorstander van regulering dan wel legaliseren waardoor er meer controle kan worden uitgevoerd. Deze proef is een stap in de goede richting. Ik probeer met John & Co het stigma wat rond coffeeshops en het roken van cannabis heerst te doorbreken. Vaak associëren mensen het met een heimelijk gebeuren. En een coffeeshop als een ‘donker hol’. Daarom is mijn bedrijf open, transparant en veilig. En anders dan dat iedereen tot nu toe gewend is. Ik ben zelf een recreatief gebruiker. Op reis in Noord-Amerika zag ik dat het ook anders kan. Daar heb je dispensary’s, een soort afhaalwinkels met een ‘apotheekfunctie’ dat sprak me aan. Datzelfde idee heb ik voor John & Co gebruikt. Het doel is dat iedereen veilig en verantwoord een product kan kopen. En ik ben van mening dat alcohol meer kapot maakt dan cannabis en daar hoor je bijna niemand over.” (...)

 

Plants can only be grown from seeds

LOGO LUXBG_CMYK

RTL Today - Cannabis cultivation: No THC limit chosen to deter black market trade, explains Justice Minister (5 juli 2023)

After the new law on the private cultivation and consumption of cannabis was passed last Wednesday, our colleagues from RTL spoke to Minister of Justice Sam Tanson about the nitty-gritty details of the new legislation.

The text of the law is clear: it will now be permitted to have four cannabis plants in the home. There are no provisions on the size of the plants or the quantity harvested. While adults in a household can only consume and keep for themselves what they reap from the four plants, there are no limits on either the quantity of cannabis or the THC content.

Minister of Justice Sam Tanson pointed out that each plant is unique and no one can predict exactly how big it might turn out, how much it might yield, or how strong it might be. To prevent ambiguities during the review, however, and because we are in the field of criminal law where quantities must be precise, four plants was chosen as the limit instead of plant yield, Tanson said.

How will the police check whether a household grows more than four plants?

Overall, checks will be no different from the time before the law was passed when cultivation was completely banned.

There will be two procedures for a home inspection. First, the examining magistrate may order a home inspection if there is suspicion more plants are being grown. Such a home search is justified if someone is stopped with large quantities of cannabis. Second, if officers ring someone's doorbell for other reasons - for example due to a noise complaint - and they may discover more plants than the authorised limit, more thorough checks can be carried out.

There aren't many differences to potential police checks. The main difference is that, unlike before the law, possessing four cannabis plants is now legal. (...)

logo button

Stichting Maatschappij en Cannabis
Redactie: Gerrit Jan ten Bloemendal, Jeroen Bos en Lisa Lankes
Redactionele bijdragen: Mauro Picavet
Fotografie: Gerrit Jan ten Bloemendal
contact mailadres

elke stem telt 600